Hoe kan het dat je het niet bij één stukje chocolade kunt houden?

Hoe kan het dat je het niet bij één stukje chocolade kunt houden?

Herken jij het volgende?

Er ligt een chocolade reep in je keukenla die steeds roept: ‘EET ME!’ of ‘HIER BEN IK’. En na een aantal keer dat stemmetje genegeerd te hebben geef je toch toe en eet je niet 1 stukje maar een halve chocoladereep.

Vaak ben je ervan bewust dat je dit eigenlijk niet moet doen. Niet voor je gezondheid maar ook niet voor je eigen gevoel. Het gaat om controle houden over je impulsen, maar dit is lastiger dan gedacht.

Want hoe kan het nou dat het niet bij één stukje chocolade kunt houden?

  • Chocolade, vet en suiker hebben een groot effect op je ‘feel good’ systeem in je lichaam. Het stimuleert de aanmaak van gelukshormonen die we nodig hebben om ons goed te voelen. Het is ook gelijk de tegenhanger van cortisol, een bekend stresshormoon.
  • Als het eten van steeds meer chocolade of meer dan je wil kan het een gewoonte zijn geworden. En die zijn lastig te veranderen.
  • Vaak gebeurd zoiets als je moe en onrustig bent. Zorg voor voldoende ontspanning en rust zodra je niet gaat overeten om meer energie te ervaren.
  • Ga je snoepen en/of (over)eten omdat je dan energie ervaart heeft dat effect op je bloedsuikerspiegel. Door suikers te eten stijgt je bloedsuikerspiegel. Als je lichaam gewend is geraakt aan elke keer een ‘beetje’ meer suikers dan maak je lichaam al extra insuline aan voor de verwachte suikerboost. Om de suikers goed te kunnen verwerken in het lichaam heeft het insuline nodig. Als je een keer geen grote hoeveelheden eet daalt je bloedsuiker heel snel en krijg je een suikerdip. Het gevolg kan zijn dat je juist weer meer gaat eten om je weer goed te voelen.

Ik heb voor jou de eerste 5 tips die kunnen helpen om deze momenten aan te pakken:

Hoe kan het dat je het niet bij één stukje chocolade kunt houden? Fit met Ingrid

5 tips tegen over-snacken!

#1 Ga iets doen! 

Met andere woorden: leid jezelf af! Door iets te gaan doen wordt de verleiding om te gaan snoepen minder groot. Vouw de was op, bel iemand op of laat de hond uit. Willen snoepen komt mede door verveling. Haal je die verveling weg, dan ga je dus ook minder snoepen. Maar pas op: ga vooral niet voor de televisie zitten! (Daar ga je juist meer van snoepen en je eet ongemerkt meer).

#2 Beweeg.

Wat ook goed helpt ter afleiding is bewegen. Ga buiten een rondje wandelen of zet een muziekje aan en dans je honger eruit. Je zult snel zien dat je niet eens meer aan je honger denkt!

#3 Stel jezelf belangrijke vragen. 


Op deze manier word je bewust van jezelf en maak je duidelijkere keuzes. Deze ‘belangrijke’ vragen laten je bewust worden van je situatie:

  • ‘Wil ik dit echt?’
  • ‘Ga ik me beter voelen als ik nu suiker eet?’
  • ‘Hoe voel ik me als ik het niet doe?

#4 Poets je tanden

Wat werkt nu beter dan het poetsen van je tanden? Dit geeft namelijk dezelfde frisse smaak als kauwgom, zonder dat je meer honger krijgt. Je zult minder snel geneigd zult zijn om nog iets te eten.

#5 Herinner je aan de risico’s. 

Herinner jezelf aan de risico’s van het snoepen, snacken en overmatig suikergebruik, en je wílt niet eens

meer toegeven aan je verlangens. Hierbij een aantal risico’s:

  • Obesitas, hoe zie jij er straks uit voor de spiegel?
  • (Helemaal) Nooit meer in je bikini passen 🙁
  • Grotere kans op suikerziekte
  • Minder of geen sjans meer met leuke mannen of vrouwen

Lukt het jou na deze tips niet om je voorgenomen actie om minder te gaan snoepen of het écht bij dat ene stukje te houden neem dan contact met ons op zodat wij je kunnen helpen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *