Beweegtips voor jou en je kind

Training | Voeding | Leefstijl

Beweegtips voor jou en je kind

Ineens was daar op zondag 15 maart 2020 het nieuws dat de scholen voor 3 weken dicht gaan. Maar hoe dan? Dat was voor vele van ons de eerste vraag.
Ondertussen hebben we de eerste 2 dagen gehad, lees: overleefd. Want niet alleen de basisschool (in ons geval) ook de sportschool waar ik de ruimte gebruik moest de deuren sluiten. We moeten dus ineens allemaal dingen gaan regelen, opvang voor de kinderen, werk anders inregelen, heel veel mailtjes lezen, plannen bedenken, het nieuws volgen en je kinderen vermaken en nog veel meer.

En toen kwam natuurlijk het nieuws dat je je eigen kinderen moet gaan ondersteunen met hun schoolwerk. Niet voor iedereen een gemakkelijke taak. Daarom heb ik een dagplanning gemaakt waarop schoolactiviteiten worden afgewisseld met sport en spel, beweegmomenten, speelmomenten, schermtijd. In overleg met onze 3 kinderen vullen we we samen in wat we gaan doen. Een vast moment op de dag is de DAILY MILE, 1 mile lopen (officieel 15 minuten). Daarna volgt een beweeg of sportactiviteit.

Beweegtips

Omdat ik uit het sport en beweeg werkveld kom ik het voor mij makkelijker om iets leuks te verzinnen dan sommige andere mensen. Ik wil jullie daarbij helpen en heb een aantal leuke beweegtips op een rijtje gezet die zowel binnen als buiten kunnen.

Daily mile

daily mile fit met ingrid

Elke dag een korte wandeling maken. Laat kinderen zelf kiezen of ze lopend meegaan, op skeelers, skateboard, step, waveboard etc. Elke dag op een andere manier.
Mijn ervaring leert dat als je dezelfde route neemt ze ook weten hoever het nog is naar huis. Onze route is 1,8 km. Mooi rondje waarbij ze niet kunnen afsnijden.

Geocachen

gecoache Fit met Ingrid

Schatzoeken, zo noemen wij dit. Want de kinderen gaan aan de hand van een kompas op de telefoon op zoek naar een schat. Eigenlijk is de schat een logboekje waar je je spelersnaam, datum en tijd in noteert en vervolgens log je ook in de bijbehorende app. Onze tip is om meerdere caches met elkaar te verbinden in een route, dit kan zowel op de fiets als lopend. Ik zou momentee drukke gebieden vermijden, maar is het bos liggen genoeg caches. Meer weten? kijk eens op hun site of download direct de app.

Verstoppertje

Jeugdsentiment! Je doet natuurlijk lekker mee. Spreek duidelijk af waar kinderen zich NIET mogen verstoppen en wat je voor opdracht moet gaan doen als je gevonden bent zoals;

  1. 1 minuut knieheffen of spreidsprongen
  2. 3x de trap op en neer
  3. koprol op de bank
  4. 5x op de grond gaan liggen en weer gaan staan
  5. 30 seconden planken

Hindernissenparcours

Maak van kussens, banken, stoelen, tafels en materialen waarop je mag lopen een supergave hindernisbaan! Deze gaan wij nog doen, dus heb geen voorbeeld.

Fitnessen

Natuurlijk kan bij mij een fitness workout niet missen. Doe mee met onze tabata training. Minimaal 4 minuten. In die 4 minuten 8 verschillende oefeningen van 20 seconden en daarna 10 seconden rust. Na 1 ronde nog niet moe? Doe er gerust nog 1 of 2 of 3.

Ik ben erg benieuwd wat jullie gaan doen en hoe jullie mijn beweegtips gaan gebruiken. Laat het gerust achter in een comment. Bewegen is erg belangrijk in deze periode, gezond eten ook. Kijk eens naar mijn prinsessen pannenekoeken of bak samen een heerlijke bananenbrood.

Wil je meer lezen? Like, share of follow:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *