Ik at 4 weken Vegan

Training | Voeding | Leefstijl

Ik at 4 weken Vegan

Fit met ingrid vegan

Ja, ik at 4 weken lang veganistisch. ´Knap hoor Ingrid, ik zou dat nooit kunnen´. Dat dacht ik eerst ook. Wij probeerden het uit, 4 weken geen dierlijke producten eten. Veganisme. Voor de mensen die niet exact weten wat dat inhoudt; je eet helemaal geen dierlijke producten. Niet alleen geen vlees en vis, maar ook geen dierlijke zuivel, eieren en dierlijke toevoegingen zoals gelatine of honing.

The gamechanger

Zoals ik eerder al eens had geschreven ben ik geïnspireerde geraakt door de documentaire The Gamechanger op Netflix. Op aanraden van een aantal mensen moest ik deze docu bekijken over ons eten en wat je lichaam ermee doet.  

Voordelen

Een aantal voordelen van veganistisch eten is dat er meer energie van zou krijgen, je sportprestaties kunnen verbeteren (met het juiste trainingsplan natuurlijk) en ontstekingen in je lichaam kunnen afnemen of verdwijnen, gewichtsverlies en het zou goed zijn voor je hormoonhuishouding.

Waarom ik 4 weken plantaardig wilde eten

Ik heb sinds de zwangerschap, 6,5 jaar geleden, last van PDS (prikkelbaar darm syndroom). Ik ben via het FODMAP-dieet erachter gekomen op welke voedingsmiddelen mijn darmen reageren en vermijdt deze producten nog steeds of eet er minder van zodat er geen klachten komen. Desondanks heb ik nog regelmatig een opgeblazen buik, last van dunne ontlasting en af en toe winderigheid. Sorry.

Ik wilde door veganistisch te gaan eten kijken of die problemen ook zouden verminderen en of we met meer energie door de natte wintermaanden heen zouden komen. Mijn partner wilde wel voor een maand plantaardig eten, maar wilde zijn vlees niet voor altijd laten staan. Akkoord. Wij hebben samen ons plan om in Januari 4 weken geen dierlijke producten te eten voorgesteld aan onze kinderen voorgesteld en ook zij wilden gelukkig meedoen.

Onze ervaringen

In eerste instantie is het natuurlijk best lastig om bepaalde voedingsmiddelen te laten staan. Je moet etiketten gaan lezen en weten wat je wel en niet mag hebben. Ik maakte weekmenu’s en deed mijn boodschappen online bij de Albert Heijn zodat ik kon filteren op veganistisch. Omdat het voor ons een stuk bewustwording is, een ervaring voor mijn werk moet zijn, hebben we de dagmenu’s zo simpel mogelijk gehouden. Gewoon een beetje hetzelfde als we daarvoor aten. Yoghurt, brood, soepje of een salade overdag en ’s avonds een warme maaltijd.

We kregen onze eiwitten o.a. binnen uit plantaardige yoghurt, peulvruchten, noten en zaden, rijstproducten en/of vleesvervangers. Wat we allemaal geleerd hebben? Dat eten zonder vlees ook lekker kan zijn.

En nu?

Wij hebben besloten om weer ‘normaal’ te eten, maar met een stuk minder vlees. Voorheen aten we 1 of 2x vegetarisch en 1x vis per week. We gaan proberen half/ half te doen. Veel van mijn buikklachten zijn verdwenen, mocht het zo zijn dat ze weer terugkomen dan ga ik onderzoeken op welke dierlijke producten ik reageer en passen we dat nog aan.

Wel wil ik iedereen aanraden om minder vlees te gaan eten. Probeer 1 á 2x per week je vlees te vervangen door bijvoorbeeld peulvruchten, ei, kaas en/of noten of een vleesvervanger. Er zijn genoeg plantaardige producten verkrijgbaar in de meeste supermarkten om te gaan variëren.  

Fit met Ingrid Veganistisch
Wil je meer lezen? Like, share of follow:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *