Omgaan met drempels

Omgaan met drempels

omgaan met drempels - fit met ingrid

Je kent ze wel, van die redenen waarom je iets niet hebt bereikt of hebt afgemaakt. Soms moet je letterlijk even over een drempel heen om daar te komen waar jij naar toe wilt gaan. En dat is niet altijd tijdens het proces maar ook vaak al vooraf. Drempels staan ons vaak in de weg en zorgen ervoor dat je het nieuwe gedrag minder snel uitvoert. Of zelfs helemaal niet. Vaak zitten de drempels ook dicht bij ons zelf: in onze gedachten. In deze blog laat je ik een stukje zien van hoe jij kan omgaan met drempels.

Belemmerende overtuigingen

Deze drempels zijn vaak onderdeel van jouw belemmerende overtuigingen. Een belemmerende overtuiging is een negatief oordeel wat je over jezelf hebt. Als voorbeeld; je wilt heel graag een paar kilo afvallen, maar dat heb je een jaar geleden ook al geprobeerd. Je bent 2x gaan sporten per week en je hebt alle tussendoortjes geskipt. Je viel een paar kilo af, je stopte met sporten omdat je doel hebt bereikt en je er geen plezier in had. Het resulteerde in een lichaam die een paar maanden later weer terug is bij af.

Door deze bovenstaande situatie kan jouw belemmerende overtuiging zijn ´het lukt mij deze keer ook niet´. Zonde! Hieronder beschrijf ik 5 drempels, met eventuele oplossingen om toch te gaan voor je doelstelling!

Hoe jij kan omgaan met drempel

Welke drempels of belemmerende overtuigingen zijn er en wat kun je eraan doen?

🧡Het lukt mij deze keer ook niet.

Heb je al vaker geprobeerd om meer te bewegen, maar houd je het niet vol? Of wil nu écht de laatste 5 kilo kwijt? Kijk kritisch naar je doelen, maar bedenk ook waarom het voor jou nú belangrijk is. Stress of andere prioriteiten maken het lastig om energie te steken in jouw doel en deze te behalen. Bedenk voor jezelf of dit het moment is waarop je energie kan steken in dit doel.

En houd je doel voor ogen, geloof in je zelf en visualiseer dat je je doel al hebt behaald.

🧡Mijn omgeving steunt me niet.

Als je geen steun voelt van je omgeving is het extra lastig om te beginnen. Het helpt om je doelen uit te spreken. Daarmee verander je wat anderen van je verwachten en kunnen ze je steunen. Misschien inspireer jij anderen zelfs wel en willen je vrienden met je wandelen in plaats van een filmmarathon kijken.

🧡Ik heb geen tijd.

‘’Ik wil wel, maar ik heb geen tijd.’’ Hoor jij jezelf dit wel eens zeggen? Heb je echt geen tijd, of kies je ervoor je tijd aan andere dingen te besteden? Bovendien hoef je ook niet gelijk uren te sporten. Als je op een dag een half uurtje vrijmaakt, is dat al winst! Uiteindelijk is het vooral belangrijk om gedurende de dag voldoende te bewegen. En kijk eens wat je kunt combineren: op de fiets boodschappen doen, of zelf sporten als je kinderen aan het sporten zijn.

🧡Ik vind het spannend

Iets nieuws doen is bijna altijd spannend. Wat kun je verwachten? Lukt het wel? Een beetje spanning is helemaal niet verkeerd. Het is juist goed om af en toe uit je comfort zone te gaan en jezelf weer te prikkelen met nieuwe dingen. Lastig om die eerste stap zelf te zetten? Boost je zelfvertrouwen door bijvoorbeeld iemand mee te nemen. Probeer erop te vertrouwen dat jij dit kan. Vind je het spannend omdat je een blessure hebt gehad en nu weer gaat beginnen? Luister dan goed naar je lichaam. Vertrouw je het niet of wil je zeker weten dat het goed zit? Zorg dan dat je de juiste begeleiding zoekt bij jouw doelstelling.

🧡Ik vind niks leuk

Je wilt wel meer bewegen, maar je vindt echt niets wat bij je past. Heb je verschillende dingen geprobeerd? En ook vaker dan één keer? Vaak wordt iets leuker als je het vaker doet. Gun jezelf de tijd om te ontdekken of iets bij je past.

Dit zijn veel voorkomende drempels als het gaat om meer bewegen of om te gaan sporten, maar ze zijn ook goed in te zetten voor ieder ander doel natuurlijk.

Hulp nodig?

Ervaar jij drempels? Wat houdt jou tegen? Ervaar je vaak dezelfde drempel? En ben jij in staat die drempel nu weg te halen en je doel wel te behalen? Ik denk het wel. Ik denk dat jij met de juiste mindset dat kan. En heb je daar hulp bij nodig dan help ik je daar graag bij.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.